Hvordan vi vant Visueltprisen 2023 for HELZT

Hva vi gjorde for å vinne Gull - Netthandel

Dagens treningsmarked er overfylt av klisjéer. Alt fra proteinpulver til raske briller til stramme tights. Miljøet presser flere til å være like, der det kun finnes den ene rette måten å gjøre det på, som gjør det vanskeligere å skille seg fra mengden. HELZT representerer de som ønsker å bryte vekk fra dette, vise at det finnes andre måter å gjøre det på. Det å bryte fri – bryte vekk fra distraksjoner, bryte vekk fra klisjéer, bryte vekk fra sånn-må-det-være – ble et viktig ledd i veien fra merke til nettbutikk. Tilnærmingen ble å se på utforming av alt fra ny identitet, innpakning, nettbutikk og formspråk fra en ny vinkel.

Bak scenen på HELZTs prisvinnende nettbutikk

Identiteten er møtepunktet mellom det fysiske og det digitale, mellom kroppens grenser og digitale byggeklosser – eksemplifisert ved pulsslagene i logoen. Budskapet er at det kun er deg mot deg selv, på veien mot å pushe dine egne grenser, og ved færre distraksjoner på veien jo lettere når du dine mål. Identiteten og nettbutikken er derfor strippet ned til kun det aller enkleste, ned til et rått og grovt, men også finslipt og seriøst uttrykk for å gjenspeile atleten og intensiteten i øktene. Kun det mest nødvendige blir ivaretatt – selv farger spiller ikke inn som distraksjon – med et balansert uttrykk av luft og konkrete setninger som blir som en dytt i ryggen lignende en PT i øret.

Atleten i fokus

Det er her bruken av bilder, i tomrommet mellom flate og tekst, at budskapet synliggjøres. Dog uttrykksfulle og estetiske, holdes de i stor grad nøkterne, og konsentrert på produktet eller merkevarens egenskap og funksjon. Det helhetlige uttrykket til nettbutikken utstråler at den ikke forsøker å nå alle, men heller reflekterer at merkevaren selv kommer fra målgruppen. Det var viktig å finne en fotograf som kunne gjenspeile denne tilnærmingen og verdiene, noe vi følte Markus Gjengaar var i stand til å klare. Samtidig var det viktig at bildestilen fremhevet utøverne og plaggene, uten at den falt i klisjéen der motivene føltes seksualiserte eller objektiviserende.

En teknisk tour de force

Da det kom til å overføre designet til nettbutikk var det vår utviklersin oppgave å utvikle det. Valget falt på å bruke Webflow, med tanke dens fleksible løsninger og brukervennlighet. Dette ble kombinert med Shopifys API på frontenden for en mer sømløs og enhetlig netthandel.

Én utfordring i utviklingen var behovet for å skille salgene fra forskjellige land. Løsningen ble å implementere to separate Shopify-butikker med hvert sitt lager og egne priser. Dette sørget for å holde brukeropplevelsen konsistent med alt samlet på én plass, enn å måtte ty til andre og mer uoversiktlige løsninger.

Juryens kommentar:

Innen trening finnes det noen klisjeer, men Helzt har klart å holde seg unna dem. Det er en nettbutikk som utstråler at den ikke forsøker å nå alle, og i stedet reflekterer at avsenderen selv er en del av målgruppa. Den gjennomførte bildestilen klarer å fremheve utøverne og plaggene uten at det for et øyeblikk oppleves seksualisert eller objektiviserende. Uttrykket er på samme tid rått, men også finslipt, akkurat som utøverne selv.

Skrevet av
Oppsummert av AI

Hold deg oppdatert

Abonner på Cure-nyheter

Takk! Din forespørsel er mottatt 😁
Oisann, vennligst prøv igjen.
Erlend og Didrik hos Cure ser over skulderen, et bilde av åpenhet og fokus på detaljer.