Dagens treningsmarked er overfylt av klisjéer. Alt fra proteinpulver til raske briller til stramme tights. Miljøet presser flere til å være like, der det kun finnes den ene rette måten å gjøre det på, som gjør det vanskeligere å skille seg fra mengden. HELZT representerer de som ønsker å bryte vekk fra dette, vise at det finnes andre måter å gjøre det på. Det å bryte fri – bryte vekk fra distraksjoner, bryte vekk fra klisjéer, bryte vekk fra sånn-må-det-være – ble et viktig ledd i veien fra merke til nettbutikk. Tilnærmingen ble å se på utforming av alt fra ny identitet, innpakning, nettbutikk og formspråk fra en ny vinkel.
Identiteten er møtepunktet mellom det fysiske og det digitale, mellom kroppens grenser og digitale byggeklosser – eksemplifisert ved pulsslagene i logoen. Budskapet er at det kun er deg mot deg selv, på veien mot å pushe dine egne grenser, og ved færre distraksjoner på veien jo lettere når du dine mål. Identiteten og nettbutikken er derfor strippet ned til kun det aller enkleste, ned til et rått og grovt, men også finslipt og seriøst uttrykk for å gjenspeile atleten og intensiteten i øktene. Kun det mest nødvendige blir ivaretatt – selv farger spiller ikke inn som distraksjon – med et balansert uttrykk av luft og konkrete setninger som blir som en dytt i ryggen lignende en PT i øret.
Det er her bruken av bilder, i tomrommet mellom flate og tekst, at budskapet synliggjøres. Dog uttrykksfulle og estetiske, holdes de i stor grad nøkterne, og konsentrert på produktet eller merkevarens egenskap og funksjon. Det helhetlige uttrykket til nettbutikken utstråler at den ikke forsøker å nå alle, men heller reflekterer at merkevaren selv kommer fra målgruppen. Det var viktig å finne en fotograf som kunne gjenspeile denne tilnærmingen og verdiene, noe vi følte Markus Gjengaar var i stand til å klare. Samtidig var det viktig at bildestilen fremhevet utøverne og plaggene, uten at den falt i klisjéen der motivene føltes seksualiserte eller objektiviserende.
Da det kom til å overføre designet til nettbutikk var det vår utvikler Harald sin oppgave å utvikle det. Valget falt på å bruke Webflow, med tanke dens fleksible løsninger og brukervennlighet. Dette ble kombinert med Shopifys API på frontenden for en mer sømløs og enhetlig netthandel.
Én utfordring i utviklingen var behovet for å skille salgene fra forskjellige land. Løsningen ble å implementere to separate Shopify-butikker med hvert sitt lager og egne priser. Dette sørget for å holde brukeropplevelsen konsistent med alt samlet på én plass, enn å måtte ty til andre og mer uoversiktlige løsninger.
Hvordan vi vant Visueltprisen 2023 for HELZT!
Publisert av
Endre PernupVil du vite mer?